Marka Kimliği (Kurumsal Kimlik) Oluşturma Rehberi

Ürün seçeneklerinin çok olduğu ve bu ürünlere ulaşımın kolay olduğu bir dönemde yaşıyoruz. Aynı ürünün veya hizmetin yüzlerce çeşidi farklı markalar tarafından üretiliyor. Ürününüz veya hizmetiniz bu sıradan ürünlerden biri olabilir ya da mükemmel fikriniz rakipleriniz tarafından taklit edilebilir.

Peki, bu rekabetten nasıl kazançlı çıkabilirsiniz?

Marka kimliğiniz ve marka hikayeniz sizi rakiplerinizden ayırır. Rakipleriniz ürün veya hizmetlerinizi taklit edebilirler ancak marka kimliğinizi ve hikayenizi kopyalayamazlar. Her markanın hikayesi ve kimliği kendine özgüdür ve kendi değerlerini taşır. Siz de işletmeniz için bir marka oluşturmak istiyorsanız ya da marka kimliğinizi nasıl oluşturacağınızı merak ediyorsanız doğru yerdesiniz.

1. Marka Kimliği Nedir?

Marka kimliğiniz, kitlenizin sizi nasıl gördüğüdür.

Marka kimliği sistemi, en basit tanımıyla duyusal unsurların yanı sıra duygusal tepkileri de içeren ve markayla ilişkilendirilen her şeydir.

Bunu şöyle düşünebiliriz: Yeni biriyle tanıştığınızda, muhtemelen onlar hakkında bir izlenim edinirsiniz. Sonra o kişiyle etkileşime girersiniz ve o kişi hakkındaki izleniminiz daha da derinleşir. Bunun sonucunda ise tanıştığınız insanların kimliği hakkında bir fikir geliştirirsiniz. Kuşkusuz, bu kişiyle gelecekteki tüm etkileşimleriniz, sahip olduğunuz bu izlenime ve algıladığınız kimliğe bağlı olacaktır.

Marka kimliğiniz de hemen hemen aynı şekilde çalışır. İşletmenizin algılanmasını ve diğer markalardan ayrılmasını sağlayan, markanızın hedef kitlenizle iletişim kurarken kullandığı görsel, işitsel ya da yazılı kimliğidir. Peki, bir marka kimliği neleri içerir?

  • Marka ses tonu ve mesajları
  • Logo ve görsel marka kimliği
  • Marka kişiliği
  • Hedef kitle ve müşteri personaları
  • Şirket kültürü

Marka kimliğinin unsurları elbette bunlarla sınırlı değildir. Daha önce de söylediğimiz gibi markayla ilişkilendirilen her şey marka kimliğinizin bir parçasıdır.

İşinizi markalaştırmak ve güçlü bir marka kimliğine sahip olmak istiyor olabilirsiniz ancak güçlü bir marka kimliği bir anda gelişmez. Marka kimliğini dikkatlice planlamak ve bir marka stratejisi geliştirerek tutarlı biçimde uygulamak, mutlaka zaman alır. Marka stratejisi, kapsamlı rakip ve hedef kitle araştırması ile başlar. Sonrasında, kendinizi rakiplerinizden ayrıştırmanıza ve marka amacınızı daha iyi ifade etmenize de olanak tanır.

Marka kimliğinizi nasıl oluşturabileceğinizi adım adım anlatmaya geçmeden önce marka kimliğinin işiniz için neden önemli olduğundan bahsetmek daha yararlı olacaktır.

2. Marka Kimliği Neden Önemlidir?

Güçlü ve rakiplerinden farklı olduğu rahatlıkla anlaşılabilen bir marka, başarılı bir işin parçasıdır. Marka kimliği, markanın hedef kitlesiyle ilişki kurmasına yardımcı olan stratejinin önemli bir parçasıdır.

Marka kimliği unsurları, markanın kişiliğini taşır, markanın olmazsa olmazlarını hedef kitleye ulaştırır ve tutarlı bir mesaj iletir. Bunun sonucunda, hedef kitlede bir güven oluşturur ve markanızı, rakiplerinizden farklı kılar. Herhangi bir marka bilinci oluşturma etkinliğinin nihai hedefi olan marka sadakatini artırır ve farkındalık yaratır. Şimdi, marka kimliğinin bu faydalarına daha kapsamlı göz atalım.

2.1. Markanızı Tanımlar

Marka kimliğiniz, iş kültürünüzü ve bir marka olarak kişiliğinizi de yansıtır.

Müşterilerinizle derin ve uzun süreli bir bağ oluşturmak için markanızın özelliklerini netleştirmek ve markanıza tanınabilir insan özellikleri ve nitelikleri kazandırmak, çok kritiktir.

Markanızı düşünün ve tanımlamaya çalışın. Bir insan olsaydı nasıl bir kişiliğe sahip olurdu? Sofistike ve şık biri mi yoksa güvenilir ve samimi bir kişi mi?

Markanızın yansıttığı bu kişilik, markanızın müşterilerinizle kurduğu iletişimi de biçimlendirecektir. Markanızın yansıttığı kişiliğe göre markanızın ses tonuna ve görsel kimliğine karar vermelisiniz.

2.2. Güven Oluşturur 

Bir ürüne veya hizmete ihtiyacınız olduğunu düşünün. Aşina olduğunuz bir markayı mı yoksa hiç bilmediğiniz bir markayı mı tercih ederdiniz? Buna cevabınızın tanığınız marka olduğundan eminiz.

Güçlü marka kimliği ve marka mesajı tam olarak bu noktada devreye girer.

Şirketiniz, müşterilerinizle bağlantı kuran ve onlara tam olarak hissetmelerini istediğiniz duyguları hissettiren güçlü bir marka kimliği oluşturmaya zaman ve çaba harcıyorsa, müşterilerin çabalarınızı fark etme olasılığı yüksektir. Peki, müşterileriniz bu çabanızı nasıl fark edecek?

Tüketiciler aynı görsel ipuçlarını tekrar tekrar gördüklerinde onu tanımaya ve hatırlamaya başlarlar. İzleyiciler, markayı ne kadar çok hatırlarlarsa, onunla o kadar çok etkileşime girecek ve onun hakkında bir kanı oluşturacaktır.

Bu da genel markalaşma, pazarlama ve satış çabalarına yardımcı olur. Kanallar arasında benzer görsel, işitsel ve marka bilinci oluşturma ipuçlarına sahip olmak, başka hiç kimse tarafından taklit edilemeyen uyumlu ve farklı bir marka deneyiminin temelini oluşturur.

2.3. Rakiplerinizden Ayrılmanızı Sağlar 

Rehberimizin başında çok fazla seçeneğimizin ve geniş bir erişim alanımız olduğundan bahsetmiştik. Bu erişim alanını bize internetin sağladığı yadsınamaz bir gerçek. Bir müşteri olarak internette karşınıza çıkan herhangi bir markadan alışveriş yapar mısınız yoksa gezinmeye belirli internet sitelerinden mi başlarsınız? Muhtemelen bildiğiniz markalardan, karşılaştığınız markaları bilmiyorsanız da en güçlü marka kimliği olandan alışveriş yapmayı tercih edeceksiniz.

Marka kimliğiniz, potansiyel müşterilerinizle iletişim kurma biçiminizde, renk şemasında ve görsel unsurların geri kalanında, temsil ettiğiniz değerlerde ve marka kimliğinin geri kalanında tam olarak görünür olma eğilimindedir.

Benzersiz bir marka kimliğiniz varsa, muhtemelen hedef kitlenizin zihninde unutulmaz bir izlenim bırakırsınız.  Bu sayede de rakiplerinizin önüne geçersiniz.

2.4. Bağlılık Oluşturmaya Yardımcı Olur 

Satış huninizin nihai amacı sadık müşteriler yaratmaktır. Diğer bir deyişle, sizden sürekli alışveriş yapan ve marka temsilcileriniz gibi çalışan müşteriler istersiniz.

Sadakati sağlamanın yolu ise yakınlık kurabilmekten geçer. Bu yakınlığı marka hikayeniz ve içerikleriniz sayesinde kurabilirsiniz ancak bunların etkili olabilmesi ve sadakatin sürdürülebilmesi için tutarlı olmalısınız.

Markanızın görsel kimliği, sesi, mesajı, sağladığı deneyim her zaman tutarlı olmalıdır. Yeniliklere rağmen bu tutarlılığı sağladığınız durumlarda, müşterileriniz ve markanız arasında kurulan duygusal bağı sürdürmeniz mümkündür.

Marka kimliğinin ne olduğunu ve neden önemli olduğunu artık biliyorsunuz. Peki, marka kimliği nasıl oluşturulur? Bu sorunun cevabını inceleyelim.

3. Marka Kimliği Nasıl Oluşturulur?

 

Bir markanın sunabileceği ürünler ya da hizmetler ne olursa olsun, marka kimliği oluşturulurken dikkate alınması gereken bazı unsurlar vardır. Bu faktörlere dikkat etmek, göze çarpan bir marka olmakla gürültüde kaybolan sıradan bir marka olmak arasındaki farkı yaratabilir.

Çoğu marka, marka kimliğinin görsel kimlikten ibaret olduğunu sanır. Oysaki, marka kimliği bundan daha fazlasıdır. Hedef kitlenizin ilk tercihi konumunda bir marka olmak istiyorsanız marka kimliğinin tüm unsurlarını göz önünde bulundurmalısınız.

Marka kimliğinin asıl amacı marka mesajlarını, hikayesini ve markanın rakiplerinden ayrıştığı yönlerini tanınabilir, tutarlı, açık, alakalı ve akılda kalıcı bir şekilde yansıtmaktır. Bununla birlikte, marka kimliği devam eden bir değere sahip olmalıdır.

Bu işlevlere uygun bir kimlik oluşturmaya yardımcı olabilecek faktörler şunları içerir:

3.1. Markanızın Amacını ve Değerlerini Anlayın 

Markanızın amacını bilmek temel değerlerinizi, misyonunuzu ve vizyonunuzu anlamanıza yardımcı olur.

Tüm bunlar hakkında net değilseniz, sizi neyin benzersiz kıldığını veya insanların neden sizden satın alması gerektiğini söyleyemezsiniz.

Markanızı tam olarak anladığınızdan ve müşterilerinizin de aynı şeyi yapmasına yardımcı olduğunuzdan emin olmak için yanıtlamanız gereken en kritik sorular şunlardır:

  • Markanız neden var? Neyi başarmayı amaçlıyor?
  • Değer öneriniz nedir? Müşterileriniz rakiplerinizden farklı olarak sizden neler bekleyebilir?
  • Markanız bir insan olsaydı nasıl görünürdü ve sesi nasıl olurdu? Nasıl bir kişiliğe sahip olurdu?
  • Odaklanmak istediğiniz kısa ve uzun vadeli hedefler nedir?

Vizyon 

Vizyon, şirketinizin veya kuruluşunuzun uzun vadeli isteklerini ve gelecekte nasıl algılanmak istediğinizi açıklar. Çoğu zaman, bir vizyon beyanı, çalışanlara veya kuruluş üyelerine bu hedeflere ulaşmalarına yardımcı olmaları için ilham vermeyi amaçlar.

  • Markanız olmasaydı, gelecekte ne eksik olurdu?
  • Markanızla iş yapmanın benzersiz yanı nedir?
  • Markanız var oldukça dünya nasıl bir pozitif dönüşümde olacak? Bu hedefe ilerlerken sizin katkınız ne olacak?
  • Şirketinizin beş yıl sonra ne durumda olmasını hedefliyorsunuz?

Bu soruların cevapları markanızın vizyonunu belirlemeye çalışırken odaklanmanız gereken noktalardır. Bu soruların cevaplarından hareketle vizyon beyanı oluşturabilirsiniz.

Misyon 

Misyon, iş faaliyetlerinizin günlük odak noktası da dahil olmak üzere, markanızın var olmasının temel nedenlerini kesin terimlerle tanımlamalıdır. İyi hazırlanmış bir misyon beyanı, şirketin veya organizasyonun günlük olarak neyi başarmaya çalıştığını tam olarak açıklamalı ve uzun vadeli olmalıdır.

  • Markanızın çözüm üretmeyi planladığı belirli pazar ihtiyaçları nelerdir?
  • Markanız bu ihtiyaçları karşılamak için ne yapıyor? En önemli ürün ve hizmetleriniz nelerdir?
  • Markanızın yaklaşımını belirleyen yol gösterici ilkeler nelerdir?
  • Müşteriler neden rakiplerinizden değil sizden satın alıyorlar?

Bu soruların cevapları markanızın misyonunu belirlemeye çalışırken odaklanmanız gereken noktalardır.

Değerler 

Değerler; çalışanlar, müşteriler, tedarikçiler ve toplumun diğer üyeleri arasındaki etkileşimler için kuruluşun önceliklerini ve yol gösterici ilkeleri ortaya koymalıdır. Açık, özlü bir değerler ifadesi, çalışanların misyonu yerine getirirken ve vizyonu uygulamaya çalışırken eylemlerine yön verir.

  • Markanız neyi temsil ediyor?
  • Çalışanlarınız markanız hakkında aynı şeyleri mi düşünüyor?
  • Hangi davranışlara değer veriyorsunuz? Hangi davranışları kabul edilemez buluyorsunuz?
  • Kiminle iş yapacağınıza nasıl karar veriyorsunuz?
  • Toplum üzerinde nasıl bir etki bırakmak istiyorsunuz?

Bu soruların cevapları markanızın değerlerini belirlemeye çalışırken odaklanmanız gereken noktalardır.

3.2. Hedef Kitlenizi ve Rakiplerinizi Tanıyın

Hedef kitlenizi ve rakiplerinizi tanırsanız, konumlandırmanızı daha iyi ifade edebilir, daha güçlü bir marka imajıyla rakiplerinizi geride bırakabilirsiniz. Peki, nasıl? Bunun için iki ayrı araştırma yürütmeniz gerekir.

Hedef Kitle Araştırması

Önceki bölümlerde markanızın hedef kitlenizle bir bağ kurması gerektiğinden bahsetmiştik. Tanımadığınız insanlarla bağ kurmanın zor olduğunu göz önünde bulundurduğunuzda hedef kitle araştırmasının önemi oldukça açıktır. Peki, hedef kitlenizi nasıl araştıracaksınız? Hedef kitlenizi araştırırken şu soruları sorabilirsiniz:

  • Hedef kitleniz kim ve ne ile ilgileniyorlar?
  • Amaçları, sorunlu noktaları, ilgi alanları ve motivasyonları neler?
  • Neden ve ne zaman satın alıyorlar?
  • Bütçeleri ne kadar?

Yukarıdaki sorulardan hareketle hedef kitlenizin demografisi, psikografisi ve satın alma davranışındaki tüm kalıplara dikkat edin. Kitlenizi analiz etmek, onlarla etkileşime giren bir kimlik oluşturma konusunda size çok büyük bir fayda sağlayacaktır.

Hedef kitle araştırmanız tabii ki bu sorularla sınırlı kalmamalı. Sizinle etkileşime geçen hedef kitlenizden de elde edebileceğiniz kadar veri sağlamaya çalışmalısınız. Anketleri kullanabilir, sosyal medyada hakkınızda yapılan yorumları dikkate alabilir ya da sizde veya rakiplerinizde neyi sevdiklerini öğrenmek için toplulukları kullanabilirsiniz.

Etkileşime geçtiğiniz hedef kitlenizden yeterli veriyi sağlayabilmek içinse şu soruları sorabilirsiniz:

  • Markamızı başkalarına tavsiye etme olasılığınız nedir?
  • Bizi rekabette öne çıkardığını düşündüğünüz konular nelerdir?
  • Bizi seçmeden önce başka hangi markalara gitmeyi düşündünüz?
  • Bizimle deneyiminiz nasıldı?
  • Bizimle ilgili bir şeyi değiştirmek isteseniz, hangi özelliğimiz olurdu?

Kısacası, hedef kitlenizin sizden beklentilerini ve sizinle edindikleri deneyimi önemsemelisiniz. Bu sayede yapmanız gereken rakip analizi için rakiplerinizin kim olduğunu da öğrenebilirsiniz.

Rakip Analizi 

Aynı ürün veya hizmetin birçok marka tarafından sağlandığını ve bu yüzden müşterinin çok fazla seçeneğe sahip olduğunu rehberimizin başında söylemiştik. Rakiplerinizden sıyrılmak ve güçlü bir marka kimliği oluşturmak için rakiplerinizi tanımalısınız. Müşteriler neden rakibinizden satın alıyor?

Rakibinizi araştırmak için sadece web sitesini ziyaret etmekle yetinmeyin. Sosyal medya hesaplarını, e-posta pazarlama kampanyalarını, etkinliklerini, web seminerlerini analiz etmeye devam edin.

Rakipleriniz hakkında şunları incelediğinizden emin olun:

  • Sloganları, mottoları, marka vizyonu ve misyonu
  • Kullandıkları pazarlama kanalları
  • Müşterilerin onlar hakkında söyledikleri
  • Marka sesi, tonu ve mesajı
  • Kullandıkları görseller ve görsellerin tutarlı olup olmadığı

Burada hatırlamanız gereken rakiplerinizi kopyalamamanız gerektiği. Amacınızın markanızı nasıl farklı şekilde konumlandıracağınız olduğunu unutmamalısınız.

Hedef kitlenizi ve rakiplerinizi tanıdıktan sonra şirketinizi de tanımak size yarar sağlayacaktır. Şirketinizi tanımak ve yaptığınız araştırmaları daha verimli kılmak için SWOT analizini kullanmak yararlı olacaktır.

 SWOT Analizi 

SWOT analizi, bir şirketin rekabetçi konumunu değerlendirmek ve stratejik planlama yapabilmek için kullanılan bir çerçevedir. SWOT analizi, iç ve dış faktörlerin yanı sıra mevcut ve gelecekteki potansiyeli değerlendirir.

SWOT analizi güçlü ve zayıf yönleriniz ile sektörünüzde sizin için fırsat ve tehdit olan unsurların bir listesini çıkarır. İşletmenizi tanımak ve sektördeki yerinizi görmek adına size fırsat sunar.

  • Güçlü Yönler: Güçlü yönler, bir işletmenin üstün olduğu ve onu rekabette güçlü kılan özellikleri tanımlar: Özgün bir marka, sadık müşteri tabanı, güçlü bir bilanço, benzersiz teknoloji vb.
  • Rekabet avantajımız nedir?
  • Hangi kaynaklara sahibiz?
  • Hangi ürünler iyi performans gösteriyor?

Yukarıdaki sorular güçlü yönlerinizi bulmanıza yarayacak sorulardan sadece bazıları.

 

  • Zayıf Yönler: Zayıf yönler, bir işletmenin optimum düzeyde performans göstermesini engeller. Bunlar, işletmenin rekabetçi kalabilmesi için iyileştirilmesi gereken alanlardır: Zayıf bir marka imajı, yetersiz tedarik zinciri, zayıf insan kaynağı vb. Zayıf yönlerinizi bulmak için şu soruları sorabilirsiniz:
  • Neleri geliştirebiliriz?
  • Hangi ürünler ya da hizmetler düşük performans gösteriyor ya da şikayet alıyor?
  • Kaynaklarımız hangi noktalarda eksik?
  • Fırsatlar: Fırsatlar, bir işletmeye rekabet avantajı sağlayabilecek elverişli dış faktörleri ifade eder. Şu sorularla fırsatlar değerlendirilebilir:
  • Operasyonlarımızı iyileştirmek için hangi teknolojiyi kullanabiliriz?
  • Dönemsel bir talep artışı ya da sorunları gidermek için kolaylaştırıcı etken olacak mı?
  • Hangi yeni pazar segmentlerini keşfedebiliriz?
  • Tehditler: Tehditler, bir kuruluşa zarar verme potansiyeline sahip dış faktörleri ifade eder. Şu sorularla tanımlanabilirler:
  • Hangi yeni düzenlemeler operasyonları tehdit ediyor?
  • Rakiplerimiz neyi iyi yapıyor?
  • Hangi tüketici eğilimleri işletmeyi tehdit ediyor?

Hedef kitle ve rakip analizinize eklediğiniz SWOT analizi ile araştırmalarınızı perçinlemek kendinizi ve teklifinizi nasıl benzersiz kılacağınız hakkında size fikir verecektir.

3.3. Benzersiz Değer Önerinizi Netleştirin 

Rakiplerinizin güçlü ve zayıf yönlerini artık biliyorsunuz. Potansiyel müşterilerinize rakipleriniz yerine neden sizinle çalışmaları gerektiğini anlatmak için kendinizi benzersiz kılmalısınız. Benzersiz değer önerisi (Unique Value Proposition) size tam olarak bunu sağlar.

Benzersiz değer önerisi (UVP), bir işletmenin neden benzersiz olduğunu potansiyel müşterilere açıklar. Bunu bir örnek üzerinden inceleyelim:

Birçoğumuz “30 Dakikada Pizzanız Kapınızda” sloganına aşinayız. Hatta 30 dakikada gelmeyen pizzaya para ödemeyeceğimizi de biliyoruz.

Bu gibi öneriler potansiyel müşterilerin ilgisini çeker. Aynı zamanda açık ve net bir mesajı vardır. Benzersiz değer öneriniz, taklit edilmesi zorlaştıkça, rekabette size ciddi avantaj sağlayacaktır.

Peki, siz markanızın benzersiz değer önerisini nasıl oluşturacaksınız?

Başlangıç ​​olarak, sunduğunuz ürün veya hizmetin tüm özelliklerinin bir listesini yapın. İşiniz bittiğinde, her bir işlevi müşterinin bakış açısından inceleyin.

Müşterinize rakiplerinizden farklı olarak sağlayabileceğiniz faydalar neler? Her özelliğin faydalarının bir listesini yapın. Benzersiz değer önerisi, özgün ve garantili faydalara odaklanmalıdır. Bu nedenle, rakiplerin sunduğu ve risk taşıyan faydaları listeden çıkarın. Hâlâ yeterli faydaya sahip olmadığınızı fark ederseniz, ürün ya da hizmetinize yeni faydalar sağlayacak yeni özellikler eklemeye çalışın.

Ürün ya da hizmetinizin özgün faydalarını da tanımladıktan sonra aşağıdaki adımları takip edebilirsiniz:

  • İşletmenizin faaliyet alanı ile ilgili bir taslak yazmakla başlayın. Ürün ya da hizmetinizin seçtiğiniz özelliklerini ve faydalarını belirtin.
  • Önemsiz kısımları çıkarın. Unutmayın mesajınız net ve açıkça ifade edilmiş olmalı. Bu yüzden mesajınızı tek bir cümlede vermeye çalışın.
  • Genellemeleri ve tekrar eden kelimeleri çıkarın.
  • Belirsiz, net olmayan cümleleri netleştirin.
  • Yalnızca tutabileceğiniz sözlere odaklanın.
  • Son olarak yazdığınız her şeyi gözden geçirin ve sunabileceğiniz benzersiz değer önerisinin son halini yazın.

Bu noktada unutmamanız gereken tutamayacağınız sözler vermemek veya detaylı stratejileri oluşturmaktır. Müşteriler, satış teklifindeki bilgilerin doğru olmadığını hemen anlayacak ve ardından hayal kırıklığına uğrayarak markanızdan uzaklaşacaktır. Üstelik böyle bir deneyimden sonra size dönmelerini de bekleyemezsiniz.

3.4. Markanızın Ses Tonunu ve Vereceğiniz Mesajları Geliştirin

Pazar araştırmanızı yaptınız, rakiplerinizi tanıdınız ve onlardan sıyrılmanın bir yolunu buldunuz. Peki, bu yolu nasıl ifade edeceksiniz? Komik ve profesyonel mi? Yoksa dost canlısı ve uzman mı?

Bir markanın ses tonu, kelime seçimini, marka kişiliğini ve duygusal tonu göz önünde bulundurarak hedef kitleyle iletişim kurmak için kullanılan stildir. Bu stilin arkasındaki fikir, markanın tüm iletişim çabalarında sadık kalacağı standart bir sözel yaklaşım tanımlamaktır. Bu sayede markanız, diğer oyunculardan farklılaşan kendine has bir tarza sahip olabilir. İster yeni müşterilere e-posta gönderiyor, ister sosyal medya başlığı yazıyor veya web sitenizin kopyasını oluşturuyor olun, tutarlı bir marka sesine bağlı kalmanız gerekir.

Bu noktada ayrımını yapmamız gereken iki önemli kavram var: Marka sesi ve ses tonu.

Marka Sesi: Markanızın kişiliğinin bir uzantısıdır. Değerlerinizin ve hedeflerinizin bir yansıması olduğu için tutarlı olması önemlidir.

Marka sesiniz benzersiz bakış açınızı hedef pazarınızla nasıl paylaştığınızdır ve kullandığınız tüm iletişim araçlarını kapsar. Hem sözlü hem de yazılı ifadeleriniz, ayrıca logolardan afişlere ve reklam içeriğine kadar marka imajınızın tamamı tutarlı bir marka sesine sahip olmalıdır.

Marka Ses Tonu: Marka kişiliğinizi ifade etmek ve hedef kitlenizle duygusal bir bağ kurmak için marka sesinizi kullanırken elbette tonlama da yaparsınız. Marka sesiniz tüm iletişimlerinizde aynı kalırken, tonunuz, anlık uğraşınızın ayrıntılarına ve hitap ettiğiniz kişinin türüne göre değişir. Marka ses tonu, bağlam için gereken nüansları bünyesinde barındırır ancak her zaman marka üzerinde kalır.

Markanız bir krizle uğraşırken, sosyal medyadaki neşeli ses tonunuzu kullanmanız pek uygun olmayacaktır. Bu noktada daha ciddi bir ton tercih etmelisiniz. Ses tonu tam olarak bu gibi noktalarda önem kazanır.

Markanızın sesi ve ses tonu bir mesajınız olmazsa size iyi satışlar sağlayamaz. Bunlara ek olarak, marka mesajını da düşünmeniz gerekir.

Marka mesajı, markanın her görünümde neyi ve nasıl temsil ettiğini içerir: Sosyal medyada ya da web sitesinde markanın tepki verme şekli, abonelere davranışı ve ürün ambalajına yüklediği anlam vb.

Tüketiciler olarak, insanlara karşı hissettiklerimizle aynı şekilde markalara karşı da hislerimiz oluşur. Bu hissin önyargıya dönüşmemesi için markanın, kitlesine samimi yaklaştığı hissini vermesi çok önemlidir. Markanın kendisini temsil biçimi ve dünyaya mesaj iletiş tarzı, onu tercih sebebimiz olabilir.

Marka mesajı, şirketiniz hakkında yaptığınız bir açıklamadan çok daha karmaşıktır. Ürün veya hizmeti temel alır ve yazılı, sözlü ve görsel araçları içerir.

Marka mesajınızın en çok parladığı yer ise sloganınızdır. Sloganınız her ne kadar logonuzla birlikte anılsa da aslında markanızın mesajını taşır.

Slogan: Markanın en önemli avantajını, faydasını veya ayrım noktasını birkaç ikna edici kelimeyle iletir ancak iyi bir slogan oluşturmak, göründüğünden daha zordur.

Sloganın markaya özgü, marka kimliğini yansıtan, marka logosu görüldüğü an akla gelen ve unutulmayan bir yapısı olmalıdır. Peki, bu sihirli sözcükleri nasıl bir araya getireceksiniz?

  • Farklılaşma noktanıza odaklanın: Ürününüzü veya hizmetinizi öne çıkaran özelliği, değeri ya da sunduğunuz faydayı ön plana çıkarın.
  • Anlamlı hale getirin: Sloganınızı, hedef kitlenizin önemseyeceği ve anlayacağı bir mesaj haline dönüştürün.
  • Unutulmaz hale getirin: Ayırt edici ve hatırlanması kolay bir cümle oluşturmak için yapı, ritim, kafiye veya aliterasyon kullanın. Bu noktada yaratıcılığınızı kullanmalısınız.
  • Kısa tutun: Mümkün olduğunca az kelime kullanın. Böylece daha akılda kalıcı bir sloganınız olur.
  • Yüksek sesle tekrarlayın: Sloganınız kâğıt üzerinde oldukça başarılı olabilir ancak söylemesi de aynı derecede kolay mı? Bu kolaylığı sağladığınızdan emin olmak için sloganınızı sesli olarak tekrarlamalısınız.
  • Logo tasarımınıza entegre edin: Markanızın görsel kimliğini, sloganınızı logonun bir parçası haline getirecek şekilde tasarlayın.
  • Özelleştirin: Yalnızca ürününüz, hizmetiniz ya da işletmeniz için geçerli olacak bir slogan belirleyin. Tüm rakiplerinizin kullanabileceği, genel bir ifade olmamasına dikkat edin. Bu noktada netleştirdiğiniz benzersiz değer önerilerinden yararlanabilirsiniz.

3.5. Marka Hikayenizi Oluşturun

Bir marka hikayesi içerik ve anlatıdan daha fazlasıdır. Marka hikayesi, bir web sitesindeki metinde, broşürde ve yatırımcılara veya müşterilere sunum yapmak için kullanılan sunumda yazılanların ötesine geçer. Hikayeniz sadece kitlenize anlattığınız şey değil, aynı zamanda sizi tanıyanların, markanızın gönderdiği sinyallere dayanarak sizin hakkınızda edindikleri izlenimdir. Marka hikayesi, gerçekler, duygular ve yorumlardan oluşan eksiksiz bir resimdir.

Yaptığınız her şey, ambalajınızın ve kartvizitlerinizin renk ve dokusundan işe aldığınız personele kadar işinizin veya markanızın her bir unsuru, marka hikayenizin bir parçasıdır ve her biri markanızla ilgili gerçeği hedef kitlenize yansıtmalıdır.

Başarılı, sürdürülebilir bir iş ve sadık müşteri kitlesine sahip bir marka inşa etmek istiyorsanız, marka hikayesine önem vermelisiniz.

3.6. Görsel Marka Kimliğinizi Oluşturun 

Marka görsel kimliği, kanallar arasında bir markanın görünümünü ile verdiği hissi tanımlayan bir dizi özelliktir ve şu unsurları içerir:

Logo 

Logo, marka bilinci oluşturmanın görsel bir temsili ve işletmeniz ile marka kimliğinizin grafik sembolüdür.

Markanın logosu akılda kalıcı ve onu görenlerin zihninde yer eden görüntülerden oluşmalıdır. Ayrıca işinizin ne yaptığını da iletmelidir. Twitter’ın kuş logosunu düşünün. Sosyal medya platformunun ne anlama geldiğini açıkça gösteriyor: Kuş hızında uçan özgür, kuş ötüşü gibi kısa ve hızlı mesajlar. Platformun amacını tam olarak yansıtan bir tasarım. Buna ek olarak, logolar aslında hikâye de anlatır. Bu sebeple logo tasarlarken markanızın hikayesini gözden geçirmelisiniz.

Logo, işletmeniz büyüdükçe gelişebilecek görsel kimlik bileşenlerinden biridir ve markanın renklerini, yazı tipini ve grafik tasarım öğelerini içerebilir.

Renk Paleti 

Tek tip bir görsel kimliği korumak için marka renklerini seçmek esastır. Ambalajınız, web sitenizin renkleri, sosyal medya grafikleriniz ve diğer her şey bu marka renklerini takip etmelidir.

İdeal olarak, renk psikolojisine dalarak renk şemanız üzerinde çalışmaya başlamak en iyisidir. Her renk hedef kitleniz üzerinde belirli bir etki bırakır.

Bir ana renk ve onu tamamlayan diğer (ikincil, üçüncül vb.) renkleri seçtiğinizden emin olun. Ayrıca, bu renklerin sırasıyla dijital ve baskı amaçlı kullanımında tutarlılık için onaltılık kodları ve Pantone numaralarını el altında bulundurun.

Yazı Tipleri ve Tipografi 

Kullandığınız yazı tiplerinin de bir kişiliği vardır. Bir ruh halini yansıtırlar ve kalıcı bir etki bırakırlar.

En iyi bilinen markalar, tipografilerini basit tutma eğilimindedir ancak aynı zamanda her yazı tipinin aktardığı duyguları ve kişiliği de dikkate alırlar.

Tipografi, web sitesi dahil tüm kurumsal kanallar için kullanılan yazı tipi ve metin stilidir. Kurumsal yazı tipi logonun kendisinden de alınabilir ancak bazı yazı tipleri, web sitesi içeriği veya bloglar gibi büyük metin blokları için iyi işlenmeyebilir. Bu gibi durumlarda, marka kimliğini oluşturmak için kullanılan uyumlu bir yazı tipi seçilir. Bu yazı tipi daha sonra markayı temsil eder ve marka kimliğinin bir parçası olur.

3.7. Marka Kimliğiniz Konusunda Tutarlı Olun 

Rehberimizi bu noktaya kadar okuduysanız artık marka kimliğinizi hangi ögelerle oluşturacağınızı biliyorsunuz demektir. Peki, bu ögeleri nasıl birleştireceksiniz?

Marka yazı tiplerinizi, renklerinizi ve tasarım öğelerinizi kullanarak tüm pazarlama materyallerini tasarlayın. Logonuzdan tasarladığınız infografiklere kadar tüm ögeleriniz marka kimliğinizle uyumlu olmalıdır.

Buna ek olarak, temel değerlerinize ve marka mesajınıza bağlı kaldığınızdan ve benzersiz marka sesinizi kullanarak müşterilerinizle iletişim kurduğunuzdan emin olun.

Marka bilinci oluşturmada tutarlılığı korumanın iyi bir yolu, ekibinizle paylaşmak üzere bir marka stil kılavuzu oluşturmaktır. Ayrıca ekibinize ideal hedef kitleniz, sesiniz, neyi temsil ettiğiniz ve değer teklifiniz hakkında bilgi veren şablonlar da oluşturabilirsiniz. Bu sayede tutarlı bir marka kimliği oluşturmak ve sürdürmek daha kolay olacaktır.

3.8. Marka Kimliğinizi Geliştirmeye Devam Edin

Pazarlama çok hızlı değişen ve gelişen bir alan olmaya devam edecek gibi görünüyor. Bu durum, marka kimliğinizin de durağan olamayacağının göstergesi. Diğer bir deyişle, oluşturduğunuz marka kimliğini ilk haliyle bırakamazsınız.

Hedef kitlenizin markanız hakkındaki düşüncelerini önemsemeye devam etmelisiniz. Bu sayede marka kimliğinizin hedef kitlenizde ne kadar iyi yankı bulduğunu ve marka kimliğinizi geliştirmek için neler yapabileceğinizi öğrenebilirsiniz.

İzlenecek bazı performans metrikleri arasında müşteri incelemeleri, sosyal medya tartışmaları, marka yorumları yer alır. Birkaç kişinin sürekli dile getirdiği bir şey olduğunu fark ederseniz, bu yorumları dikkate almalısınız.

Bir marka kimliği oluşturmak, işletmeniz için sahip olduğunuz vizyonun doğrudan bir yansımasını ortaya çıkarmanıza da olanak tanır. Kimliğinizi müşterilerinizle net bir şekilde etkileşim sağlayacak ve deneyimlerini olumlu yönde etkileyecek şekilde tasarlamak çok önemlidir. Unutmayın, bir marka bir gecede inşa edilemez!

Tasarım sürecine daldığınızda, mükemmelliğin nihai hedef olmadığını kendinize hatırlatın. İşletmeniz büyüdükçe, marka kimliğiniz de değişiklikler gösterecektir. Önemli olan, müşterinizi daima gözlemlemek ve hedef kitlenizle ilişkinizi sürdürmektir.

Marka kimliği hakkında daha fazla bilgiye ihtiyacınız varsa ya da sizin yerinize marka kimliğinizi profesyonellerin oluşturmasını istiyorsanız bizimle buradan iletişime geçebilirsiniz.

Daha Fazla Bilgi İçin Tıklayın!

İçerik Pazarlaması Stratejisi ve Planı sayfamıza göz atarak içerik pazarlaması alanında verdiğimiz hizmetlerden haberdar olabilir ve marka temsilcimizden randevu alarak aklınızdaki soru işaretlerini giderebilirsiniz.

 

Inbound pazarlamanın (inbound marketing) ne olduğunu, bileşenlerini, bugünün dijital çağında nasıl çalıştığını ve inbound pazarlamayı işinizde nasıl kullanabileceğinizi anlattığımız kılavuzumuza

 

Buradan Ulaşabilirsiniz!

Siu Digital