HavaYolu Güvenlik Videolarından, Tarım Kazalarını Önlemeye: Bilinçli Çiftçi Güvenli Tarım 

Sosyal sorumluluk kavramının tarihçesi, markaların kâr elde etmek için yaptıkları üretimin, toplumu ve en temelde insanı da koruması gerektiğine dair inancın güçlenmesiyle başlar. Sonuç olarak tüketim olmadığında, üretimin hiçbir önemi kalmayacaktır. Bu felsefeye uygun olarak bir marka iletişimi projesi olarak değil, yalnızca tarım kazalarını azaltmak amacıyla geliştirilen Bilinçli Çiftçi Güvenli Tarım Hareketi, isimlendirmeden konsept tasarıma kadar tüm süreçleriyle Siu Digital tarafından projelendirildi ve uygulandı.

  • ZPazarlama Stratejisi
  • ZDijital Pazarlama
  • ZVideo Prodüksiyon

Hangi hizmetleri verdik?

  • Pazarlama Stratejisi
  • ^İçerik Pazarlaması Staratejisi ve Planı
  • Dijital Pazarlama
  • Dijital Kampanya Yönetimi
  • ^Video İçerik Üretimi
  • Video Prodüksiyon
  • Reklam Filmi
  • ^Tanıtım Filmi

New Holland ve Case IH markalarıyla Türkiye’de traktör pazarının açık ara lideri olarak, Türk çiftçisinin sorunlarını ve ihtiyaçlarını da ön planda tutan TürkTraktör, tarım kazalarında gerçekleşen ölüm ya da sakat kalma oranının çok yüksek olmasından hareketle çiftçileri bilinçlendirmeye ve bu yolla kazaları önlemeye yardımcı olacak bir proje geliştirmeye karar verdi. Detaylı planlama, zengin içerik üretimi ve başarılı saha uygulamalarıyla devam eden süreç, çiftçinin yüksek ilgisiyle karşılık buldu. Sonuç olarak gösterilen çaba karşılıksız kalmadı ve Bilinçli Çiftçi Güvenli Tarım Hareketi, 2018 yılında, Koç Holding şirketleri arasında düzenlenen En Başarılı Koçlular yarışmasında, Çevreye ve Topluma Değer Katanlar kategorisinde birinci oldu.

Nasıl Başladık?

Tarım sektörü, ülkemizdeki toplam istihdamın neredeyse %40’ını sağlayan ve ekonomimizin can damarlarından birini oluşturan en önemli üretim sektörlerinden biridir. Tarımda mekanizasyonun baş aktörü olan traktör ile çalışma kurallarını aile büyüklerinden veya çevrelerinden öğrenen traktör kullanıcıları, kulaktan dolma bilgilerle traktör kullanmakta, gerekli oranda bilinçlenememektedir. Özellikle tarımsal arazilerde gerçekleşen kazaların büyük bir kısmı, traktör kullanıcılarının bir anlık dalgınlığı ya da traktör ve ekipman kullanımı konusunda yeterli donanıma sahip olmaması nedeniyle meydana gelmektedir. Bu kazalar, traktör kullanıcılarının yanı sıra onlarla aynı alanda çalışan arkadaşlarına, akrabalarına ve hatta sırf onlarla aynı karayolunda bulunduğu için, otomobil kullanıcılarına çok pahalıya mal olmaktadır. Kazaların küçümsenemeyecek bir kısmı ölümle sonuçlanmakta, birçok kazada ise kalıcı hasarlar, sakatlıklar meydana gelmektedir. Özetle, çiftçilerimizin traktör sürüşü ve tarım ekipmanı kullanımında yeterli bilince sahip olmaması durumu, göz ardı edilmemesi gereken ulusal bir sorundur.

İşte tam da bu sebeple, çiftçilerimize ve tüm traktör kullanıcılarına, Güvenli Sürüş bilinci aşılamak; herkes için güvenli alanlar oluşturmak amacıyla “Bilinçli Çiftçi Güvenli Tarım” hareketinin hayata geçirilmesine karar verilmiştir.

TürkTraktör yetkilileri bizimle irtibata geçip fikirden bahsettiklerinde, biz de üreteceğimiz içeriklerden daha çok toplumsal bilince ve çiftçilerimizin hayatına katacağımız değer konusunda heyecanlandık. İlk anda aklımıza gelen, dijital bir eğitim platformu üzerinden, bilgilendirici içeriklerle çiftçileri bilinçlendirmek oldu; ancak daha öncesinde, çiftçilerin bu ihtiyacın farkına varmalarını sağlayacak, dikkat çekici bir atak yapmamız gerekecekti.

 

Ne Yaptık?

Projenin başlangıcında, dijital okuryazarlık seviyesi, cihaz penetrasyonu ve internet erişimi konusunda dezavantajlı olan çiftçilerimizin dijital içerikler üzerinden eğitilmesi fikri, zayıf bir ihtimal gibi görünüyordu. Yaptığımız saha araştırmaları ve hedef kitle analizi ise, çiftçilerin özellikle YouTube ve Facebook üzerinde, soru cümleleriyle arama yaptığını ve bu anahtar kelime gruplarıyla eşleşen video içerikleri çok fazla izlediklerini gösterdi. Böylelikle kullanılacak metot ortaya çıkmış oluyordu: Çiftçiye hitap edecek bir dil ve ses tonu ile hazırlanmış video içerikler, YouTube ve Facebook üzerinde etkili olma potansiyeline sahipti. Bu video içeriklerle ulaşılan hedef kitle, ödül ve hediye politikalarıyla eğitim platformuna çekilebilirdi.

Hedef kitlenin dikkatini çekmek için önümüzde olan en başarılı film örnekleri, havayolu firmalarının hazırladığı güvenlik videoları idi. Dünya çapında farklı havayolu şirketlerinin güvenlik videolarını incelediğimizde, traktör kullanımı ve dikkat edilmesi gereken noktaları nasıl yansıtacağımız da netleşmiş oldu. Uçağa bindikten sonra izletilen söz konusu videolarla aradaki tek fark, bizim hazırlayacağımız videoların traktöre binmeden önce izlenmesi gerektiğiydi. Bu sebeple, dikkat çekici bir formatta hazırlanacak bu videoların yayınından önce proje stratejisinin ve iletişim planının özenle hazırlanması gerekiyordu.

Strateji geliştirme sürecine, üretim ve operasyon kalemlerini belirleyerek başladık. Projenin süresi ve bütçesinin de netleşmesiyle meydana gelen proje planı, çiftçilerin günlük rutinine ve dönemsel ihtiyaçlara bağlı olarak hazırlandı ve bir takvime dönüştürüldü. Örneğin, hasat ve ekim dönemleri gibi çiftçilerin zaten çok yoğun olacakları dönemde eğitimlerle ilgilenmeyecekleri ve saha aktivitelerine katılamayacakları kesindi. Diğer yandan, kazaların yükselişe geçtiği yaz aylarına yakın dönemde eğitimlerin verilmesi, en azından mevcut yılda yaşanacak kazaları önlemek açısından hızlı sonuç almayı sağlayacaktı.

Bu verilerle çıktığımız yolda, aşağıdaki hizmetleri sunduk:

  • ZPazar araştırması, rakip analizi ve incelemeler sonrasında, projenin geleneksel ve dijital iletişim stratejisi, ismi ve marka kimliğinin belirlenmesi
  • ZProjenin iletişim planının oluşturulması ve bilgilendirici içerikler ile tanıtım materyallerinin geliştirilmesi
  • ZVideo içerikler için senaryo yazımı, konsept geliştirme, cast seçimi, set kurulumu, video çekimleri ve post prodüksiyon dahil olmak üzere tüm üretim süreçleri
  • ZVideo üzeri motion tracking, iki boyutlu kinetik tipografik animasyonlar ve hareketli grafikler dahil olmak üzere tüm animasyon işleri

Sonuç

“Kazalar kaderimiz değildir.” sloganıyla yola çıkan Bilinçli Çiftçi Güvenli Tarım hareketimizin ilk adımı olarak sosyal medya üzerinde düzenlediğimiz ve 9 hafta süren dijital yarışmaya toplamda 11 bin 500’den fazla kişi katıldı. Soruları yanıtlayan katılımcıların %90’ının traktör sahibi, %93’ünün de ehliyetli traktör kullanıcısı olduğunu göz önünde bulundurduğumuzda, hedef kitleyle bu mecralarda buluşabildiğimizi de tescillemiş olduk. Katılımcıların %55’inin, Güvenli Sürüş Eğitimi almak istediklerini ifade etmeleri sonucunda harekete geçtik ve projenin ikinci aşaması başladı.

Hedef kitle ile bilgilendirme videolarındaki anlatım dili üzerine yaptığımız görüşmeler sonunda elde edilen veri çok ilginçti: Çiftçiler, anlatıcı olarak yer alması gereken profilin çocuk olduğunu düşünüyorlardı. “Çocuktan al haberi!” mantığından hareketle, sevimli çocuklarla hazırlanacak bir filmin, dikkat çekici olacağını ilettiler. Bu içgörü, bizi başarıya taşıyan bir gerçeğe dönüştü. Büyümüş de küçülmüş oyuncularımızla hazırladığımız filmler, tarım odaklı televizyon kanallarında ve sosyal medyada yayınlandıktan sonra dijital mecralarda ve sahada verilen Bilinçli Çiftçi Güvenli Tarım Eğitimleri’ne, 20 binden fazla çiftçi katıldı. 2018 yılı TÜİK verilerine bakıldığında, eğitim verilen bölgelerde kaza ve ölüm oranlarının ciddi oranda düştüğü tespit edildi. Bir katkımız olmuşsa, ne mutlu bize!

Son olarak, 2018 yılında, Koç Topluluğu şirketleri arasında düzenlenen En Başarılı Koçlular yarışmasına yoğun biçimde hazırlandık ve emeklerimiz burada da karşılığını buldu. Bilinçli Çiftçi Güvenli Tarım Hareketi, EBK’nın Çevreye ve Topluma Değer Katanlar kategorisinin 2018 yılı birincisi olarak, sahadaki başarısını, Koç Topluluğu içinde de göstermiş oldu.

Siu Digital