EN

Çocukların Gözünden Türkiye Büyük Millet Meclisi: TBMM Çocuk Projesi

Çocukken en ilginç konulara kafa yormak sıradan bir durum gibi görünse de bazı şeyleri merak etmek çok da normal değildir. “Kanun nasıl yapılır?” sorusu da zannediyoruz ki hepimizin arkadaş grubunda yer alan o fazla meraklı, heyecanlı ve sıra dışı arkadaşlarımız haricinde hiçbirimizin aklına gelmemiştir. 23 Nisanlarımızın neden Ulusal Egemenlik ile bağdaştırıldığını anlasak ve Türkiye Büyük Millet Meclisi’nin kuruluş tarihini bilsek bile, Meclis’in esas görevini muhtemelen düşünmemişizdir. TBMM Çocuk Projesi Çalışma Grubu ile karşılaşana kadar açıkçası biz de düşünmemiştik; fakat sonraki 5 yılda, TBMM Çocuk Projesi’nin ilk ve tek ajansı olarak, Meclis’i çocuklara anlatan onlarca içerik geliştirdik.

  • ZPazarlama Stratejisi
  • ZDijital Pazarlama
  • ZVideo Prodüksiyon

Hangi hizmetleri verdik?

  • Pazarlama Stratejisi
  • ^İçerik Pazarlaması Staratejisi ve Planı
  • Dijital Pazarlama
  • ^Video İçerik Üretimi
  • Video Prodüksiyon
  • ^Tanıtım Filmi
  • ^Ürün Videosu

TBMM Çocuk Projesi, okul öncesi dönemdeki çocukların eğlenceli vakit geçirirken temel sosyal değerler ile yasama süreçlerine dair bilgileri öğrenebilecekleri ve vatandaşlık kavramını içselleştirebilecekleri eğitim materyalleri hazırlanması ihtiyacı ile başlamıştı. Sonraki süreçte hem içerik türleri hem de bu içeriklerin hedef kitlesiyle buluşması için kullanılan kanallar çeşitlendi. İki boyutlu animasyon uygulamalarıyla hazırladığımız anlatıcı videolardan özgün karakter tasarımına, video ve üç boyutlu animasyonun buluştuğu filmlerden sosyal medya paylaşımlarına, çocuk kitaplarından promosyon ürünlere kadar birçok türde üretilen içerikler ile tüm dijital içeriklerin sergilendiği internet sitesi, tamamen Siu Digital tarafından üretilerek hayata geçirildi.

Nasıl Başladık?

Aktif vatandaşlık kavramının çocuklar tarafından yorumlanabilmesinin, çocukların bilinçli ve sorumluluk sahibi birer vatandaş olmaları sürecindeki gelişimlerine oldukça büyük katkı sağladığını öğrendikten sonra, TBMM Çocuk Projesi’nin ülkemiz için ne kadar önemli olduğunu kavramıştık. İlk etapta geliştirmemiz beklenen web portali, 3 boyutlu animasyon filmler, iki boyutlu animasyon teknikleriyle üretilen anlatıcı videolar ve hikâye kitapları ile soyut bir kavram olan yasamanın, okul öncesi dönemdeki çocuklara nasıl anlatılacağına dair yaptığımız araştırmaların ve uzmanlarla yaptığımız görüşmelerin ardından, oyunlaştırma temelli özel bir yaklaşım sergilemeye karar verdik.

Geliştirilen materyallerin, örgün eğitime destek verecek biçimde tasarlanmasının yanında oyunlaştırma da içermesi ve vatandaşlık bilincini çocuklara aşılaması bakımından, eğitim açısından olduğu kadar çocuk gelişimi açısından da ebeveynlerin tercih edecekleri gerçek bir destek materyali olarak konumlanması bizim için önemliydi. Bu sebeple, Ali ve Ayşe isimli iki karakter oluşturarak bu karakterlerin başına gelecek maceraları üç boyutlu çizgi filmlerle ve hikaye kitaplarıyla çocuklarla buluşturmaya karar verdik. Diğer yandan geliştirilen portal üzerinde yer verilen kütüphane ve portalda yer alan dijital versiyonlarına ek olarak basılı versiyonla da yayınlanıp dağıtılan hikâye kitapları sayesinde çocukların okuma alışkanlığını da geliştirmeyi hedefleyen proje, 3 boyutlu animasyon filmlerde kullanılan gerçek arka planlarda yer alan 3 boyutlu karakterlerin anlatımda kullanılması yoluyla TBMM’ye ait ya da Türkiye Cumhuriyeti için önemli olan gerçek mekanların, ilgi çekici animasyon karakterler tarafından tanıtılmasına da hizmet etmiştir. Bu kararlarla, 2013 yılından itibaren, geleceği şekillendirecek nesillerin faydalanabileceği bu değerli kaynağın, TBMM Çocuk Projesi’nin geliştirme süreci başlamıştı.

Ne Yaptık?

TBMM Çocuk Projesi, birçok türde içeriğin ve aktif olduğu dönemde Türkiye’nin en yüksek trafikli çocuk portalinin üretildiği, çok özel bir projedir. Proje kapsamında, aşağıda belirtilen hizmetler sunulmuştur:

  • ZProje ön hazırlık aşamasında, Detaylı Literatür Taraması ve Kavramsal Tasarım çalışmaları yürütüldü. Dünyadaki örnekler incelenirken farklı ülkelerin parlamentoları tarafından geliştirilen bu tip projeler ve çocuk portalleri de detaylı çalışmalarla değerlendirildi.
  • ZAnimasyon karakterleri için Türk milletinin hassasiyetlerine ve kültürüne uygun biçimde Ali ve Ayşe isimleri seçildi. Üç boyutlu olarak canlandırılacak karakterlerin konsept tasarımlarından kas sistemlerinin giydirilmesine, çevre tasarımlarının hazırlanmasına ve tüm üç boyutlu dünyanın modellenerek animasyon üretimine hazır hale getirilmesine kadar her tür hizmet, yine tarafımızdan verildi.
  • ZAnimasyon karakterler, Türkiye’nin ünlü animasyon sanatçıları tarafından seslendirildi. Projeye özgü hazırlanan jingle ise özel olarak proje için bestelendi ve kaydedildi.
  • ZProje kapsamında, 5 yaşının üzerindeki çocukların tüketimine uygun olan, vatandaşlık ve yasama bilgilerini de içeren ve temel vatandaşlık bilincini çocukların zihninde kurmayı hedefleyen 4 adet 3 boyutlu animasyon film, 2 adet iki boyutlu anlatıcı video ve 4 adet hikâye kitabı üretildi.
  • ZHazırlanan üç boyutlu animasyon filmlerin seçilmiş sahnelerinin, çizgi roman şeklinde dönüştürülmesiyle oluşturulan kitaplarda, temel amaç, çocukların öğrendiklerini pekiştirmeleriydi. Kitapları çocuklar açısından cazip hale getirebilmek içinse, bazı sayfalar boyamaya uygun olarak siyah-beyaz ve çizgisel formata dönüştürüldü ve oyunlaştırma ile geliştirildi.
  • ZGeliştirilen web portalında oyunlaştırma yaklaşımının benimsenmesi dolayısıyla her bir yaş grubu için ayrı olacak şekilde 3 farklı tasarım hazırlandı. 5-8, 9-12 ve 13-18 yaş grubuna yönelik olarak geliştirilen 3 ayrı kullanıcı arayüzü ile çocukların dikkatini çekerek sitede kalma sürelerinin uzatılması ve belirli hedefleri tamamladıkça diğer hedeflere yönlendirilmesi amaçlanmıştır.

Sonuç

TBMM Çocuk Projesi, yukarıda saydığımız birçok toplumsal faydasının yanında, bizim için de çok yüksek kazanımları olan, hikaye anlatıcılığı kabiliyetlerimizi önce ulusal sonra da uluslararası alanda geliştirme vizyonunu bizlere katan bir proje oldu. Proje sonunda, aşağıdaki sonuçlar elde edildi:

  • Zwww.tbmmcocuk.gov.tr adresinde faaliyet gösteren portal, döneminde ülkemizin en çok ziyaret edilen çocuk portallarından birisi oldu.
  • Z2017 yılının ilk 6 ayında, yaklaşık 264 bin kez ziyaret edilen TBMM Çocuk web portalı, %70 oranında yeni ziyaretçi kitlesi elde eden, Türkiye’nin en yüksek trafikli çocuk portalı idi.
  • ZÜretilen içeriklerin, özellikle ilkokul seviyesinde 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı kapsamında işlenen “ulusal egemenlik ve vatandaşlık bilinci” konularını kapsayacak eğitim materyali ihtiyacını karşıladığı görüldü.
  • ZProje, TBMM’ye ait ya da Türkiye Cumhuriyeti için önemli olan gerçek mekanların, ilgi çekici animasyon karakterler tarafından tanıtılmasına hizmet etti.
  • ZPortal üzerinde yer verilen kütüphane ve geliştirilen basılı hikâye kitapları sayesinde çocukların okuma alışkanlığına katkı sağlandı.
Siu Digital