Yeni Başlayanlar İçin Dijital Pazarlama Kılavuzu

Potansiyel Müşterileri Çekmek ve Satış Yapmak için Dijital Pazarlama Kılavuzu

İnternet, kimilerine göre bitmek tükenmez bir bilgi kaynağı, kimilerine göre ise kedi videolarıyla dolu, eğlenceli bir mecradır. Peki, internetin sağladığı değer, bilgi ve eğlence ile mi sınırlı?

İnternetteki verinin büyüklüğünü ölçmeye çalışmak neredeyse imkânsız. Her ne kadar sevimli kedi yavruları bizi çok mutlu ediyor olsa da internet bilgiden, eğlenceden, mutluluktan ve aradığımız soruların cevaplarından daha fazlasıdır. Dijital mecralar ve internet, size pazarlama hedeflerinizi gerçekleştirmek için mükemmel bir ortam sunar.

Markalar, internet sayesinde tek bir platform üzerinden bile milyonlarca insana ulaşabilir, onlarla iletişim kurabilir ya da mesajlarını verebilirler.  Bunu fark eden markalar ise dijital pazarlama olarak adlandırılan pazarlama türünün önemini her geçen gün daha çok anlıyorlar.

Günlük hayatınızda dijital pazarlama terimini duymuş olabilirsiniz, hatta dijital pazarlamanın öneminin abartıldığını düşünebilirsiniz. Dijital pazarlamanın faydalarına şahit olduğunuzda, bu pazarlama türünü savunanların ne kadar haklı olduğunu göreceksiniz.

Sonuç olarak, markanız için dijital pazarlamayı kullanmakta tereddütünüz varsa ya da neden dijital pazarlamanın bu kadar popüler olduğunu öğrenmek istiyorsanız doğru yerdesiniz.  Dijital pazarlamanın temellerini sizler için derlediğimiz bu kılavuzda, dijital pazarlamanın püf noktalarını ve işinizi büyütmek için onu nasıl kullanacağınız hakkında bilmeniz gerekenleri açıklayacağız.

1. Dijital Pazarlama Nedir?

Dijital pazarlama, elektronik bir cihazı veya interneti kullanan tüm pazarlama çabalarını kapsar. Markalar, mevcut ve potansiyel müşterilerle bağlantı kurmak için arama motorları, sosyal medya, e-posta ve web siteleri gibi dijital kanalları kullanır.

Dijital kaynaklara odaklanması sebebiyle pazarlama profesyonellerinin bazıları inbound pazarlama ve dijital pazarlamanın aynı olduğunu düşünür ancak aralarında bazı farklar bulunur. Bu farkları merak ediyorsanız “Inbound Pazarlama ve Dijital Pazarlamanın Farkı Nedir?” başlığımızı okuyabilirsiniz.

Peki, “Neden geleneksel pazarlama yöntemleri varken dijital pazarlamayı kullanmalıyım?” ya da “Dijital pazarlama neden bu kadar övülüyor?” diyor olabilirsiniz. Bu soruların cevaplarını bu kısımda bulacaksınız.

2. Dijital Pazarlama Neden Önemlidir?

Dijital pazarlama, geleneksel yöntemlerle ulaşabileceğinizden daha geniş bir kitleye ulaşmanızı sağlar. Dijital pazarlamayı kullanmıyorsanız inanılmaz derecede kazançlı bir pazarlama alanından vazgeçiyorsunuz demektir.

Dijital dünya, markaların mevcut ve potansiyel müşterileriyle iletişim kurmasına olanak sağlar. Dijital dünyanın gücünü biliyorsanız hedef kitlenizi bulmak ve onlarla iletişim kurmak için aynı ülkede olmanıza bile gerek yoktur.

Teknoloji, kişinin başka kişilerle iletişim kurmasını ya da ihtiyaç duyduğu bilgilere ulaşmasını sağlayan bilgisayarları telefonlara dönüştürdü. Diğer bir deyişle, eskiden bilgisayarda yaptığımız işleri telefonlarımızdan yapabiliyoruz ve telefonlarımız taşınabilir teknoloji istasyonlarına dönüştü. Uygulamalar, e-postalar ve web siteleri tam anlamıyla potansiyel müşterilerinizin avuçlarının içinde.

Akıllı telefonlar, özellikle Millennials (1980-1995 yılları arasında doğanlar) ve Z kuşağı (1996- 2012 yılları arasında doğanlar) arasında inanılmaz derecede popüler. Bu kişiler, Instagram, Facebook ve Snapchat gibi uygulamalarda günlerinin büyük bir bölümünü geçirirken, böylesine geniş bir erişim alanını görmezden gelmek iyi bir fikir olmayacaktır.

Dijital pazarlamanın size sağlayacağı tek fayda geniş bir kitleyle mi sınırlıdır?

Tabii ki hayır! Şimdi, dijital pazarlamanın markanıza sağlayacağı diğer faydalardan bahsedelim:

 

2.1. Belirlenmiş Bir Kitle İçin Pazarlama Çalışması Yapabilirsiniz 

Televizyon, dergi ya da billboardlarda yayınlanması için ilan verdiğinizi düşünün. Verdiğiniz ilanı kimlerin görebileceğini planlayabilir misiniz?  Tabii ki hayır.

İlan verdiğiniz televizyon kanallarının, dergilerin ya da gazetelerin hitap ettiği bir kitle olduğu bir gerçek ancak bu hitap edilen kitleye dair, yeterli veriye hiçbir zaman ulaşamazsınız. Aynı dergiyi okuyan insanların, aynı sorulara ve sorunlara sahip olduğunu düşünmek zordur.

Öte yandan dijital pazarlama, özelleştirilmiş ve kapsamı daraltılmış bir hedef kitleye hitap eder. Söz konusu olan hedef kitle ise yaş, medeni durum, yaşadıkları yer, hobiler, ilgi alanları vb. kriterler göz önünde bulundurularak belirlenir ve bir marka için birden fazla hedef kitlesi oluşturulabilir. Hedef kitlelerine göre özelleştirilen mesajlar, ilgili hedef kitlenizin size yönelmesi ve size güvenmesi için bir dayanak oluşturur.

Dijital pazarlama, müşteri personanızı belirlemek için gerekli araştırmayı yapmanızı sağlar. Böylelikle, satın alma olasılığı en yüksek olan potansiyel müşterilere ulaşmanızı sağlayacak pazarlama stratejinizi zaman içinde iyileştirmenize imkân tanır. Aynı zamanda dijital pazarlama, büyük hedef kitlelerin alt gruplarına ürün veya hizmetinizi satmanıza da yardımcı olur. Farklı müşteri personalarına birden fazla ürün veya hizmet satıyorsanız dijital pazarlama sizin için daha da faydalı olacaktır.

 

2.2. Uygun Maliyetli Bir Pazarlama Tekniğidir

Geleneksel pazarlamanın kullandığı kitle iletişim araçlarına ayırmanız gereken bütçe, çevrimiçi kaynaklara ayıracağınız bütçeden çok daha fazladır. Televizyon, radyo, gazete, açık hava gibi mecralar yeni bir iş kurmak isteyen girişimciler için neredeyse kullanılması imkânsız mecralardır. Çevrimiçi platformlarda reklam vermek isterseniz, bütçenizi belirler ve ona göre bir teklif verirsiniz. Ayıracağınız bütçenin kontrolü tamamen sizdedir. Buna ek olarak, dijital platformlarda yürüteceğiniz içerik pazarlaması ile reklama bile gerek duymadan potansiyel müşterilerinize ulaşabilirsiniz.

Bütçenizi verim alamadığınız dijital platformlar yerine istediğiniz dönüşü sağlayan platformlara harcamanız da mümkündür. Diğer bir deyişle, hedeflerinize ulaşmanıza yardımcı olmadığını düşündüğünüz bir stratejiyi istediğiniz zaman durdurabilir ya da güncelleyebilirsiniz. Örneğin, bir sosyal medya kampanyasından istediğiniz geri dönüşleri alamadığınızı düşündüğünüzde kampanyayı durdurabilir ve kampanya bütçenizi başka bir dijital pazarlama stratejisi oluşturmak için kullanabilirsiniz.

Ek olarak, küçük ya da orta ölçekli bir işletmeniz varsa dijital pazarlama, büyük markalarla aranızdaki duvarı aşmanızda size büyük oranda yardımcı olur. Dijital pazarlama reklam için ayrılması gereken bütçeyi düşürdüğünden büyük ve küçük markaları aynı oyun alanında buluşturur.

 

2.3. Herkesi Rekabete Dahil Eder

Dijital pazarlamanın büyük ve küçük ölçekli işletmeleri aynı oyun alanında buluşturduğundan bahsetmiştik. Küçük ölçekli bir işletmeyseniz kitlesel iletişim kanallarını kullanmadığınız için marka bilinirliğiniz çok yüksek olmayabilir ancak yürüttüğünüz dijital pazarlama stratejisiyle bu sorunu çözebilir ve büyük markalarla rekabet edebilirsiniz.

Örneğin, web siteniz varsa hedef kitlenize uygun içerikler üretebilirsiniz. Ürettiğiniz bu içerikler hedef kitlenizin ulaşabilmesi için arama motorlarında yukarılarda sıralanmalıdır. SEO (Arama Motoru Optimizasyonu) çalışması yaparak ürettiğiniz içeriklerin hedef kitlenize ulaşmasını sağlayabilirsiniz. İçeriklerinizi web siteniz için oluşturmanız şart değildir, sosyal medya için de içerik üretebilirsiniz. Dijital pazarlama size tüm bu stratejileri uygulama imkânı sunar ve bu sayede büyük markalarla rekabet edebilirsiniz.

2.4. Ölçülebilir Bir Pazarlama Şeklidir

Geleneksel bir pazarlama stratejisi uyguladığınızda ne kadar dönüş sağladığınızı görmek çok zordur. Gazetelere ya da televizyonlara verdiğiniz reklamları kaç kişinin gördüğünü, reklamların ne derece ilgilerini çektiğini ve bunun sonucunda müşteriniz olmaya karar verenlerin oranını bilemezsiniz. Geleneksel pazarlama belirli hedeflerinizi gerçekleştirmenize yardımcı olsa da en büyük sınırlaması ölçülebilir olmamasıdır.

Dijital pazarlama ise pazarlama profesyonellerinin gerçek zamanlı olarak doğru sonuçları görmesini sağlar. Dijital pazarlama analizi, dönüşleri tahmin etme çabasını ortadan kaldırır. Bu analizler sayesinde, gönderilerinize veya reklamlarınıza kaç kişinin baktığını ve gönderilerinizi yanıtlayan, beğenen veya paylaşan tüm kişilerle birlikte kaç kullanıcının ürün ve hizmetlerinizle yakından ilgilendiğini gerçek zamanlı olarak ölçebilirsiniz.

Dijital pazarlamanın ne olduğunu ve neden önemli olduğunu inceledik. Bu noktada aklınızda şöyle bir soru oluşmuş olabilir: “Dijital pazarlama markam için doğru bir tercih mi?” O halde, dijital pazarlamanın hangi işletmelerde iyi sonuç verdiğine bakalım.

3. Dijital Pazarlamanın Her İşletme İçin Kullanılması Mümkün mü?  

 

Dijital pazarlama, herhangi bir sektördeki herhangi bir işletme için işe yarayabilir. İşletmenizin ne sattığına bakılmaksızın, hedef kitlenizin ihtiyaçlarını belirlemek ve değerli çevrimiçi içerik oluşturmak için dijital pazarlamayı kullanmanız gerekir. 

Dijital pazarlamanın her işletmeye uygulanabiliyor olması, tüm işletmelerin aynı şekilde bir dijital pazarlama stratejisi uygulaması gerektiği anlamına gelmez. Tek tip bir dijital pazarlama stratejisi, her işletme için aynı sonucu vermez. Hedef kitleniz, marka hedefleriniz, işletmenizin türü ve sektörünüz, dijital pazarlama stratejinizi etkiler.

Bu noktada iki farklı işletme türünden bahsetmemiz gerek: İşletmeden Tüketiciye (B2C) ve İşletmeden İşletmeye (B2B).  Bu iki işletme türünün de ihtiyacı olan dijital pazarlama stratejisi farklıdır.

 

3.1. B2C Şirketlerin Dijital Pazarlama İhtiyaçları 

İşletmeden tüketiciye dijital pazarlama (B2C), son kullanıcıya hitap eden ve çoğunlukla kişisel kullanımla tüketilen ürün ve hizmetleri tanıtmak için kullanılan taktikleri ve en iyi uygulamaları ifade eder.

Çoğu B2C şirketin birincil amacı, insanları pazarlama dönüşüm hunisine sokmaktır. Dijital pazarlama çabalarınızın amacı ise insanları web sitenize çekmek ve hiç konuşmaya gerek kalmadan onları müşteri haline getirmektir. Kısacası B2C şirketler, marka sadakati yaratmak ve geliri artırmakla ilgilenir.

B2C şirketler, genellikle sosyal medya pazarlaması veya ücretli sosyal medya reklamı gibi dönüşüm hunisinin tepesindeki kanallardan daha iyi sonuçlar alır. Bu kanallar, işletmenizden veya markanızdan haberdar olmayan potansiyel müşterilere markanızı tanıtmanız için harika bir tercihtir.

 

3.2. B2B Şirketlerin Dijital Pazarlama İhtiyaçları 

İşletmeden işletmeye dijital pazarlama (B2B), bir işletmenin ürünlerini veya hizmetlerini başka bir işletmeye pazarlama sürecidir.

Şirketiniz işletmeden işletmeye (B2B) bir şirket ise, dijital pazarlama çabalarınız büyük olasılıkla çevrimiçi potansiyel müşteri oluşturma etrafında odaklanır ve nihai hedef potansiyel müşterinizin satış temsilcinizle konuşmasıdır. Bu nedenle, pazarlama stratejinizin rolü, web sitenizi ve kullandığınız dijital kanalları destekleyerek satış temsilcileriniz için en yüksek kalitede potansiyel müşterileri çekmek ve dönüştürmektir.

LinkedIn gibi profesyonel kanalları aktif olarak kullanarak bu amaca ulaşabilirsiniz.

Hangi dijital pazarlama taktiklerinin işinize uygun olduğunu artık biliyorsunuz. Tabii ki tüm dijital pazarlama taktikleri bunlarla sınırlı değil. O halde diğer dijital pazarlama türlerini inceleyelim!

4. Dijital Pazarlama Türleri ve Taktikleri

 

Dijital pazarlama, potansiyel müşterilerin zamanının çoğunu harcadığı çevrimiçi platformlarda, farklı kanallar ve taktikler kullanarak potansiyel müşteriyle bağlantı kurmaya çalışır. Dijital pazarlama çatısı altında birçok taktik vardır ve bu kısımda dijital pazarlamanın türlerini ele alacağız.

4.1. Arama Motoru Optimizasyonu (SEO) 

SEO, dijital pazarlama stratejisinin en güçlü taktiklerinden biridir. SEO, blogunuzu ya da web sitenizi Google, Yandex veya Bing gibi arama motorlarında daha yukarılarda sıralanacak şekilde optimize eden bir dizi tekniktir.

SEO’nun en büyük hedefi, içeriğinizi arama motorlarında daha üst sıralara taşımak, blogunuzun veya sitenizin aldığı organik trafiği artırmaktır. Bu, Google’da araştırma yapan kişilerin %90’ının ilk sayfada gösterilen sonuçlara tıkladığı bir dünyada çok önemlidir.

Ayrıca SEO tekniği başka büyük bir avantaj sunar: Yapacağınız teknik iyileştirmeler ve içerik geliştirmek haricinde hiçbir maliyeti olmadığı için billboard, televizyon reklamları, gazete ilanları ve hatta çevrimiçi reklamcılık gibi geleneksel pazarlama mecralarından çok daha ucuzdur.

Sayfanızda iyi bir deneyim sunarken aynı zamanda hedef kitlenin sorularını cevaplayan alakalı bir içerik oluşturursanız, arama motoru sonuç sayfasının (SERP) üst sıralarında çıkma şansınız yüksektir. Bu durum nispeten daha az fonu olan şirketlerin büyük şirketlerle rekabet edebilmelerine ve istedikleri etkileşimi elde etmelerine olanak tanır.

 

4.2. İçerik Pazarlama 

İçerik pazarlama, hedeflediğiniz kitleye satış yapmanın etkili bir yoludur.

İçerik pazarlama; marka bilinirliği, trafik artışı, hedef kitle oluşturma ve müşteriye dönüştürme amacıyla içeriklerin oluşturulması ve tanıtılmasını ifade eder. Bu dijital pazarlama türü, sunduğunuz çözümlerle potansiyel müşterinize değer katmaya odaklanmaktadır. Alakalı içeriği kullanarak, mevcut müşterilerinizi ve potansiyel müşterilerinizi eğitebilir ve onlarla etkileşimde bulunarak markanızla bağ kurmalarını sağlayabilirsiniz.

Kattığınız değer üzerinden, potansiyel müşterileriniz ve markanız arasında bir güven ve sadakat bağı oluşturmak mümkündür. Bu bağ sayesinde müşterileriniz size güvenirler hatta marka temsilciniz haline gelirler.

Çoğu insan, şirketlerin içerik pazarlamasında kullandıkları tek şeyin yazılı içerik olduğunu düşünürken, gerçek şudur ki, dijital pazarlama için kullanabileceğiniz çok fazla içerik türü vardır. Bu içerik türleri ve içerik pazarlaması hakkında daha fazla bilgi edinmek için “İçerik Pazarlaması kılavuzumuza göz atabilirsiniz.

 

4.3. Sosyal Medya Pazarlaması 

Sosyal medyada zaman geçirmediğiniz herhangi bir gün var mı? Bu soruya cevabınızın “Hayır” olduğunu biliyoruz.

Sosyal medya pazarlaması muhtemelen mevcut neslin en popüler dijital pazarlama trendidir. Sosyal medyanın son on yılda yoktan var ettiği gücü görmezden gelmek çok zordur.

Sosyal medya pazarlaması; marka farkındalığını artırmak, trafik çekmek ve işletmeniz için potansiyel müşteriler oluşturmak amacıyla markanızı ve içeriğinizi sosyal medya kanallarında tanıtır.

Kullanabileceğiniz çok fazla sosyal medya kanalı vardır: Instagram, Twitter, LinkedIn, Facebook, YouTube… Burada dikkat etmeniz gereken hedef kitlenizin hangi kanalı tercih ettiğini ya da içeriğinizin hangi kanala daha uygun olacağını bilmektir. Örneğin, genç yetişkinleri hedefleyen bir markanız varsa Instagram’da kesinlikle yer almalısınız.

 

4.4. Tıklama Başına Ödeme (Pay-Per-Click) 

PPC, reklamınız her tıklandığında bir yayıncıya ödeme yaparak web sitenize trafik çekmenin bir yöntemidir. En yaygın PPC türlerinden biri, Google’ın arama motoru sonuç sayfalarındaki en üst sıralar için yerleştirdiğiniz bağlantıların “tıklama başına” ödeme yapmanızı sağlayan Google Ads’dir.

Bu noktada PPC ve SEO’nun farkını merak ediyor olabilirsiniz. Hemen cevaplayalım:

Tıklama Başına Ödeme (PPC) ve Arama Motoru Optimizasyonu (SEO), Arama Motoru Pazarlaması (SEM) kapsamında da yer alan önemli taktiklerdir.

PPC ve SEO arasındaki temel ayrım, PPC’nin bir arama motorunun sonuçlar sayfasında listelenen ücretli reklamları, SEO’nun ise bir arama motorunun sonuçlar sayfasında organik olarak listelenmesini hedeflediğimiz bir web sitesini optimize etmeyi ifade etmesidir. Diğer bir deyişle, SEO organik trafiği ücretsiz olarak çekerken PPC ücret ödediğiniz bir reklamdır.

 

4.5. Satış Ortaklığı 

Satış ortaklığı, bir kuruluşun, ünlünün, fenomenin ya da influencer’ın tanıttığı ya da sattığı her gönderi için komisyon aldığı pazarlama türüdür. Dolayısıyla, bir ortak kuruluş, getirdiği satışlara bağlı olarak bu gönderilerin her biri için birden fazla gönderi oluşturabilir ve ödeme alabilir. Satış ortaklığını, influencer pazarlaması ile çapraz strateji kurarak kullanmak verimli bir yöntemdir.

Bahsettiğimiz haliyle biraz teorik kalmış olabilir bu yüzden satış ortaklığını platformlar üzerinden anlatmak daha açıklayıcı olacaktır. YouTube İş Ortağı Programı aracılığıyla video reklamları oluşturmak ya da sosyal medya kanallarında influencer’lar ile iş birliğinde bulunarak komisyon karşılığında ürünlerinizi sattırmak birer satış ortaklığıdır.

 

4.6. Doğal Reklamlar 

Muhtemelen fark etmemiş olsanız bile, sosyal medyada zaman geçiriyorsanız birkaç doğal reklam örneği görmüşsünüzdür. Bugünlerde doğal reklamlar her yerde ve fark edilmesi gittikçe zorlaşıyor.

Basitçe söylemek gerekirse, doğal reklam ücretli içeriktir. Makaleler, infografikler, videolar ve aklınıza gelen diğer içerik türlerinde üretilen bir içeriği şirketler satın alabilir ve yayın platformları bunu tanıtabilir.

Geleneksel reklamcılıktan farkı ise bu içeriğin organik bir etkileşim sağlamaya çalışması ve hedef kitle tarafından reklam gibi algılanmamasıdır.

 

4.7. Pazarlama Otomasyonu 

Pazarlama otomasyonu, pazarlama faaliyetlerinizi ölçeklendirmenin anahtarıdır. Pazarlama otomasyonu yazılımlarını kullanarak temel görevleri otomatikleştirebilir ve iş akışlarını optimize edebilirsiniz.

E-posta pazarlaması, sosyal medya gönderi planlaması, potansiyel müşteriyi dönüştürme akışı ve ölçüm analizlerinin tümü bir pazarlama otomasyon yazılımıyla yapılabilir. Bu araçlarla çalışarak ekibiniz, satışları ve potansiyel müşterileri artırmanın yanı sıra “müşteriye dönüştürme maliyeti”ni de azaltabilir.

Pazarlama otomasyonu sayesinde müşterileriniz ve potansiyel müşterileriniz hakkında daha fazla bilgi sahibi olabilir, müşterinin yolculuğunun tüm adımlarını haritalandırabilir ve manuel iş yapmak yerine pazarlama stratejiniz hakkında düşünmek için daha fazla zamana sahip olabilirsiniz.

 

4.8. E-Posta Pazarlaması 

Markalar, hedef kitleleriyle iletişim kurmanın bir yolu olarak e-posta pazarlamasını kullanır. E-posta genellikle içeriği, indirimleri ve etkinlikleri tanıtmanın yanı sıra insanları işletmenin web sitesine yönlendirmek için kullanılır.

E-posta pazarlamasını kullanarak içeriğinizi, ürününüzü ve markanızı tanıtan kişiselleştirilmiş mesajlarla müşterileri çekebilir ve elde tutabilirsiniz. Müşterilerinize önemli mesajlar vermek için hedef kitlenizi bölümlere ayırabilir ve kişiselleştirme tekniklerini kullanabilirsiniz. Gerçek şu ki e-posta pazarlaması etkili ve uygun maliyetli bir yöntemdir. Ayrıca, kampanyalarınızın sonuçlarını ölçmenize olanak tanıyan inanılmaz bir araçtır.

Peki, bir e-posta pazarlama kampanyasında mevcut ya da potansiyel müşterilerinize hangi e-postaları gönderebilirsiniz?

  • Blog aboneliği sistemiyle haber bültenleri (e-Bülten)
  • Geçitli içerik indiren web sitesi ziyaretçileriniz için takip e-postası
  • Müşteri karşılama e-postaları
  • Müşterilerinizin ilgisini canlı tutmak için bilgilendirici e-posta serileri

4.9.  Online Pr

Online PR, internet üzerinden veya sosyal medya kanalları aracılığıyla gerçekleşen bir PR biçimidir. Normalde, çevrimiçi PR, bir şirketin geleneksel halkla ilişkiler çalışmaları ve itibar yönetimi ile birlikte ele alınsa da bugünlerde çevrimiçi halkla ilişkileri uzmanlaştıran, onlara kendi departmanlarını açan ve bu kişileri işe alan daha fazla şirket görüyoruz. Online PR; sosyal medya, arama motoru optimizasyonu ve çevrimiçi itibar yönetimi alanlarından faydalanır.

Hem çevrimiçi PR hem de geleneksel PR, insanları etkilemeyi ve bir markayı mümkün olan en iyi şekilde sunmayı hedefler. Geleneksel halkla ilişkilerde ise, genellikle dergi ve gazete makaleleri ve bunların arkasındaki insanlar üzerinden bu hedef gerçekleştirilir.

Online PR, tamamen farklı kaynaklardan yararlanmak dışında, geleneksel PR ile hemen hemen aynı şekilde çalışır. Dergi ve gazeteleri etkilemek, ünlü isimler ve medya şirketleriyle ilişkiler kurmak yerine çevrimiçi PR, temsilcilerine bloglar, sosyal medya, forumlar, şirket videoları veya web sitelerindeki yorumlarla ulaşmaya çalışırlar.

Online PR çabalarınızı en üst düzeye çıkarmak için kullanabileceğiniz kanallar ise şunlardır:

  • Sosyal medya aracılığıyla gazetecilere ulaşabilirsiniz. Örneğin, Twitter'da gazetecilerle konuşmak, markanız için medya fırsatları üretebilecek olan basın ile ilişki geliştirmenin harika bir yoludur.
  • Markanızla ilgili çevrimiçi yorumlar üzerinden etkileşim sağlayabilirsiniz. Markanızdan haberdar bir mevcut veya potansiyel müşterinin yorumları iyi ya da kötü olmasına bakılmaksızın önem taşır. Bu yorumlara veya eleştirilere yanıt vermeli ve ziyaretçinizle etkileşimde bulunmalısınız. Markanıza dair yapılan yorumlara verdiğiniz cevaplar, markanızı hedef kitlenize uygun şekilde geliştirmenize ve itibarınızı koruyan güçlü mesajlar vermenize yardımcı olur.
  • Web sitenize ya da bloglarınıza aldığınız yorumlar üzerinden etkileşim sağlayabilirsiniz. Tıpkı markanızla ilgili incelemelere yanıt verdiğiniz gibi, web siteniz ya da blogunuzla alakalı incelemelere de cevap vermek iyi bir yöntemdir. Mevcut veya potansiyel müşterinizle bu sayede iletişim kurabilirsiniz.

4.10. Inbound Pazarlama

Inbound pazarlama, müşteri yolculuğunun her aşamasında aktif olan, müşterileri çektiğiniz, etkileşim kurduğunuz ve memnun ettiğiniz bir pazarlama metodolojisini ifade eder. Bu başlığa kadar bahsettiğimiz tüm dijital pazarlama taktiklerini inbound pazarlama için de kullanabilirsiniz.

Inbound pazarlama ve inbound pazarlamada dijital kanalların kullanımına dair daha fazla bilgi edinmek için “Inbound Pazarlama” rehberimizi okuyabilirsiniz.

Yukarıdaki listeden de görebileceğiniz gibi markanızı dijital mecraları kullanarak pazarlamanın birçok farklı yolu vardır. Bu nedenle birçok işletme ya dijital pazarlama çabalarını yönetmek için bir ajansla anlaşır ya da bir şirket içi pazarlama ekibi ve pazarlama otomasyonu yazılımı için ödeme yapar. Peki, dijital pazarlama uzmanları pazarlama çabanıza nasıl katkıda bulunur?

5. Dijital Pazarlama Uzmanı ya da Danışmanı Ne Yapar?

 

Bir dijital pazarlama uzmanı, markanın dijital pazarlama stratejisini ve kampanyalarını geliştirir, uygular, yönetir ve ölçer. Birçok dijital pazarlama uzmanı ya da danışmanı; sosyal medya, SEO, içerik pazarlaması ve PPC gibi farklı dijital pazarlama türlerinde uzmanlaşmıştır.

Dijital pazarlama uzmanları; markanın web sitesi trafiğini artırmak, sosyal medyayı takip etmek ve dönüşüm oranını iyileştirmek gibi daha küçük hedeflere ve markanın gelirini artırmak gibi genel hedeflere ulaşmayı amaçlar. Ek olarak, dijital pazarlama uzmanları ya da danışmanları bütçe kısıtlamalarını ve işin diğer önemli yönlerini göz önünde bulundurarak kampanyanın hedeflerine ulaşması için çalışırlar.

Neredeyse tüm durumlarda, dijital pazarlama uzmanları, stratejisini ürettikleri markaların dijital pazarlama performansını aylık, üç aylık ve yıllık periyodlarda temel performans göstergeleri (KPI’ler) olarak da adlandırılan kriterleri tespit edebilecekleri analizlerle ölçerler.

Dijital pazarlama, günümüzde birçok pazarlama stratejisiyle gerçekleştirilmektedir. Küçük şirketlerde, bir dijital pazarlama uzmanı, aynı anda yukarıda açıklanan taktiklerin çoğuna hakim olabilir. Daha büyük şirketlerde ise bu taktiklerin her biri için markanın dijital kanallarından yalnızca birine veya ikisine odaklanan birden fazla uzman vardır. Bu uzmanlardan bazıları şunlardır:

SEO Yöneticisi

SEO, dijital pazarlamanın bir dalıdır ve bu nedenle SEO yöneticileri bir şirketin SEO stratejisini planlar, uygular ve yönetir. Anahtar kelime araştırması, içerik, web analizi ve raporlama, bağlantı oluşturma, kullanıcı amacı, mobil SEO ve teknik SEO dahil olmak üzere SEO’nun tüm yönlerine odaklanırlar. SEO odaklı bir dijital pazarlama uzmanı, bir şirketin SEO stratejisinin sorumluluğunu üstlenir ve daha yüksek arama motoru sıralaması ve web görünürlüğü sağlamak için etkili SEO kampanyaları tasarlar.

PPC Yöneticisi

Bir PPC yöneticisi, bir şirketin veya müşterilerinin genel tıklama başına ödeme stratejisinden sorumludur. Esas olarak etkili PPC yönetimi ile ilgilenirler ve görevleri PPC kampanyalarının başlatılması ve optimize edilmesi, anahtar kelime analizi, rekabetçi analiz, KPI’ların izlenmesi ve raporlanması, bütçelerin yönetilmesi, AB testlerinin analizi ve reklam harcamasının stratejiye uygun biçimde dağıtılmasıdır.

İçerik Pazarlama Yöneticisi 

İçerik pazarlama yöneticileri, bir işletmenin içerik pazarlama operasyonlarının planlanmasından, uygulanmasından ve yönetilmesinden sorumludur. İçerik pazarlama stratejilerinin başarısını sağlamak içerik pazarlama yöneticisinin görevidir. İçerik pazarlama stratejisini tasarlar, içerik planlama için uygun araçları uygular, günlük içerik oluşturma, düzenleme, dağıtım ve tanıtımı yönetir ve farklı içerik pazarlama girişimlerinin sonuçları hakkında ayrıntılı raporlar oluştururlar.

Sosyal Medya Yöneticisi

Sosyal medya yöneticileri, markanın sesini, hedef kitlesinin yer aldığı tüm sosyal medya kanallarında tutarlı biçimde temsil etmekle yükümlüdür. Bir diğer deyişle, şirketin kullandığı sosyal medya kanallarının küratörlüğünü yapmaktan sorumludur. Görev tanımı; takipçi yorumlarını izlemeyi ve yanıtlamayı, diğer markalarla iş birliği yapmayı ve sosyal medya ortaklıklarını yönetmeyi, paylaşılabilir videolar ve görüntüler oluşturmayı ve yayınlamayı içerir. Temel amaçları, işletmelerin çevrimiçi varlığını ve etkileşim oranını geliştirmektir.

Markanız adına dijital pazarlama çalışmalarını yürütmesi için bir dijital ajansla, bir pazarlama danışmanıyla ya da uzmanlarla iş birliği yapmaya karar vermiş olabilirsiniz ancak istediğiniz sonucu almak için bir dijital pazarlama uzmanından ne beklemeniz gerektiğini bilmezseniz doğru bir seçim yapamayabilirsiniz.

 

5.1. İyi Bir Dijital Pazarlama Uzmanı Nasıl Olmalı? 

Dijital pazarlama, özellikle bu konsepti yeni öğreniyorsanız, anlaması ya da uygulaması zor olabilen bir pazarlama stratejisidir.

Çevrimiçi kaynaklar, kurslar ve eğitim yoluyla dijital pazarlama hakkında çok şey öğrenebilirsiniz ancak hiçbir şey bir profesyonelin sahip olduğu deneyim ve bilgi ile tam olarak eşleşemez. Dijital pazarlama uzmanları ya da danışmanları, stratejinizin minimum maliyetle baştan sona başarılı bir şekilde ilerlemesini sağlar.

Bununla birlikte, dijital pazarlama konusunda uzman olduğunu iddia eden birinin kolaylıkla uzman olup olmadığını anlayamazsınız. Bu yüzden iyi bir dijital pazarlama uzmanında ya da danışmanında tam olarak ne arayacağınızı ve bir dijital ajansı hangi kriterlere göre değerlendireceğinizi bilmelisiniz.

Dijital pazarlama stratejinizi iyi bir şekilde yürütebilecek bir dijital pazarlama uzmanı şu özellikleri taşır:

5.1.1. Analitiği ve Verileri Etkili Bir Şekilde Kullanabilir

İyi bir dijital pazarlama uzmanının temel özelliklerinden biri, çeşitli nicel verileri, ürettiği dijital pazarlama stratejisini geliştirmek için kullanabilmesidir.

İnternetin tamamen sayılara ve algoritmalara dayandığını iyi bilen bir dijital pazarlama uzmanı, stratejisinin sonuçlarını takip edecektir. Analizlerin takibi ve verilerin kullanımı, dijital pazarlama uzmanlarının pazarlama stratejilerinin başarısını aktif olarak izleyebilecekleri ve buna göre değişiklikler yapabilecekleri anlamına gelir.

Başka bir deyişle, dijital pazarlama uzmanları, veriyi topladıktan sonra elde ettikleri bilgilerle dijital pazarlama stratejisini veri odaklı bir şekilde geliştirebilir ya da değiştirebilir ve bunun sonucunda daha yüksek bir dönüşüm oranı sağlayabilirler.

5.1.2. Kalemi Güçlüdür 

Birincil işleri metin yazmak olmasa bile her dijital pazarlama uzmanının yazılı içerikler için bir yeteneğe sahip olması gerekir. Sosyal medya için altyazı yazmaktan, PPC reklamları için metin yazmaya, blogunuz ve SEO için optimize edilmiş içerik yazmaya kadar, dijital pazarlama uzmanınızın işini iyi yapabilmesi için uygun yazı türlerini yazabiliyor olması gerekir.

5.1.3. SEO Hakkında Bilgi Sahibidir 

SEO uzmanı olmasa bile her dijital pazarlama uzmanı, SEO’nun temelleri hakkında bilgi sahibi olmalıdır. Temel anahtar kelime araştırmasının nasıl yapılacağını, belirli bir anahtar kelime için içeriğin nasıl optimize edileceğini, sıralama için hangi sayfa içi sinyallerin önemli olduğunu ve daha fazlasını bilmelidir.

Ayrıca SEO kontrolleri için sıkça kullanılan Moz, Screaming Frog, Ahrefs ya da SEMrush gibi büyük SEO araçlarından haberdar olmalı ve bunlardan en az birini kullanabilmelidir.

5.1.4. İletişim Becerileri Gelişmiştir

Dijital pazarlama uzmanı, bir yerde markanızın yüzü olan kişidir. Oluşturduğu içerik aracılığıyla müşterilerinizle etkileşimde bulunabilmesi için, önce kendisinin iletişim konusunda becerikli olması beklenir. Dahası, diğer pazarlama uzmanları, işletme sahipleri, web sitesi düzenleyicileri ve işletmenin daha iyi performans göstermesine yardımcı olabilecek başka herhangi biriyle ortaklıklar kurmakta da rahat olması gerekir.

Dijital pazarlama uzmanı, iletişim becerilerini aynı şekilde markanın pazarlama ekibi için de kullanmalıdır. Pazarlama ekibine liderlik edebilmesi, fikirlerini ekibe doğru şekilde aktarabilmesi için iletişimi doğru bir biçimde sağlamalıdır.

Kılavuzun bu noktasına kadar dijital pazarlamanın ne olduğunu, hangi taktikleri içerdiğini ve işletmenize uygun olup olmadığını inceledik. Şimdi sıra bu bilgilerimizi uygulamakta. Diğer bir deyişle, “Dijital pazarlama nasıl yapılır?” sorusunun cevabını vereceğiz.

6. Dijital Pazarlama Stratejisi Nasıl Geliştirilir?  

 

Önceki bölümde bahsettiğimiz gibi birçok şirket, dijital pazarlama stratejisini oluşturması ve yürütmesi için bir dijital pazarlama ajansıyla anlaşır ya da şirket içinde kurulan bir departman tarafından geliştirilen dijital pazarlama stratejisini yürütmek ister. Her iki durumda da dijital pazarlamanın işleyişini bilmeniz gerekir.

Gelin, dijital pazarlama stratejinizi nasıl oluşturabileceğinize göz atalım:

6.1. Hedeflerinizi Belirleyin 

İçerik yazmaya veya reklam kampanyaları oluşturmaya başlamadan önce durun ve hedeflerinizi düşünün.

Dijital pazarlama ile neyi başarmak istiyorsunuz? Örneğin, bir PPC kampanyasıyla daha fazla potansiyel müşteri oluşturmak mı istiyorsunuz? Ya da web sitesi trafiğinin kalitesini artırmayı ve iyileştirmeyi mi hedefliyorsunuz?

Tabii ki bu hedefleri, markanızın ya da işletmenizin hedeflerini göz önünde bulundurarak belirlemelisiniz.

Hangi hedefi belirlerseniz belirleyin onları “akıllıca” planlamak için şu özelliklere dikkat etmelisiniz:

  • Özelleştirilmiş
  • Ölçülebilir
  • Alakalı
  • Zaman sınırlaması olan

Dijital pazarlama için bir dijital pazarlama ajansı ile çalışmaya karar verirseniz, SMART hedefleri oluşturmanıza yardımcı olabilirler. Bununla birlikte, satış yapmak, içerik kalitesini yükseltmek veya web sitesi trafiğini artırmak gibi şirket hedeflerinizi dijital pazarlama hedeflerine dönüştürmek konusunda da size fayda sağlayacaklardır.

6.2. Hedef Kitlenizi Belirleyin

Dijital pazarlamanın en büyük faydalarından biri, belirli kitleleri hedefleme imkânı sunmasıdır ancak hedef kitlenizi önceden belirlemediyseniz bu avantajdan yararlanamazsınız.

Doğru hedef kitleyi bulursanız, insanlar ürününüzü veya hizmetinizi satın almak için istekli davranırlar. Bu durumda satış yapmak çok daha kolaydır. Ne istediklerini ve onlara nasıl satış yapabileceğinizi anlayabiliyorsanız, etkileşim oluşturma ve satış yapabilme ihtimaliniz artar. Bunu yapmak için, potansiyel müşterilerinizin demografisi ve psikografisi hakkında bilgiye ihtiyacınız vardır.

Hedef kitlenizi bilmek, yayınlayacağınız içeriğin türüne ve içeriği yayınlayacağınız kanallara da karar vermenizi sağlar.

6.3. Bütçenizi Belirleyin 

Dijital pazarlama stratejisinin diğer adımlarında olduğu gibi belirleyeceğiniz bütçe de stratejinize eklemek istediğiniz dijital pazarlama unsurlarına bağlıdır.

Halihazırda oluşturduğunuz blog, web sitesi vb. içerikleriniz varsa ve SEO ya da sosyal medya için içerik oluşturmak gibi inbound pazarlama tekniklerine odaklanıyorsanız dijital pazarlama için ayırmanız gereken bütçe daha az olacaktır. Inbound pazarlama ya da içerik pazarlamasını kullanırken dış kaynaklardan (dijital pazarlama ajansları ya da dijital pazarlama uzmanları) yardım almıyorsanız ihtiyacınız olan tek şey zaman ve yaratıcılık olacaktır.

SEO ile elde ettiğiniz görünürlük size yeterli gelmeyebilir. Bu durumda ücretli reklamları, sponsorlu içerikleri kullanabilir ya da e-posta listenize düzenli gönderim yapma yolunu deneyebilirsiniz. Görünürlüğünüzü artırmak için yaptığınız bu çalışmalar daha yüksek bir bütçe gerektirmektedir.

6.4. İlgi Çekici İçerik Oluşturun 

Hedef kitlenizi ve bütçenizi belirledikten sonra potansiyel müşterilerinizin size güvenmesini ve sizi tercih etmesini sağlayacak içerikler oluşturmalısınız. Bu içerikler blog yazısı, sosyal medya gönderileri, PPC reklam metinleri, sponsorlu içerikler, haber bültenleri ve daha fazlası olabilir.

Oluşturduğunuz içerik, hedef kitleniz için ilgi çekici olmalı ve sorularına cevap vermelidir çünkü dijital pazarlama içeriğinin amacı, marka farkındalığını artırmak ve potansiyel müşteriyi sadık müşteriye dönüştürmektir.

6.5. Anahtar Kelime Araştırması Yapın 

Dijital pazarlama, kişiselleştirilmiş içerik yoluyla hedeflenen kitlelere ulaşır. Hedef kitlenize ulaşabilmeniz ise arama motorları sıralamanızla oldukça yakından ilişkilidir. Arama motorunda yukarılarda sıralanmazsanız hedef kitlenizin ürettiğiniz içeriğe ulaşma ihtimali çok düşüktür.

Anahtar kelime araştırması yapmak, web sitenizi ve içeriğinizi SEO için optimize etmek ve insanların arama motorları aracılığıyla işletmenizi bulabilmelerini sağlamak için çok önemlidir. Ayrıca, sosyal medya anahtar kelime araştırması, ürünlerinizi veya hizmetlerinizi çeşitli sosyal medya mecralarında pazarlamak için de yararlı olabilir.

6.6. Dijital Pazarlama Kampanyalarınızı Takip Edin 

Dijital pazarlama stratejinizi uygulamaya başladıktan sonra kullandığınız her taktiğin performansını izlemelisiniz.

Örneğin, bir sosyal medya reklam kampanyası başlattıysanız gösterimleri ve tıklamaları izlemelisiniz. Buna karşılık, bir SEO stratejisi başlattıysanız, önümüzdeki birkaç ay boyunca sıralamanızı ve web sitesi trafiğinizi izlemeniz gerekir.

Dijital pazarlama performansınızı takip etmek için proaktif bir yaklaşım izlemeniz, sorunları hızlı bir şekilde tespit etmenize ve düzeltmenize yardımcı olabilir. Hızlı düzenlemeler yapmanız, boşa giden reklam harcamalarını azaltabilir veya yetersiz anahtar kelime hedeflemesini iyileştirdiğiniz için stratejinizden aldığınız verim artabilir.

6.7. Elde Ettiğiniz Sonuçlara Göre Stratejinizi Düzenleyin

Dijital pazarlama stratejinize uygun olarak yürüttüğünüz planlamanın performansını, sonuçlarını ve yatırım getirisini ölçmeniz gerekir.

Stratejinizin nasıl performans gösterdiğini ve markanıza nasıl yardımcı olduğunu bilmek, ihtiyacınız olan dijital pazarlama desteğini anlamanıza yardımcı olur. Daha fazla sonuçla dijital pazarlama planınızı doğru yönde ölçeklendirebilir ve yatırımınızı artırabilirsiniz.

Kampanyanızın sonuçlarını ölçmek; hedef kitle, pazar ve mevcut endüstri eğilimleri hakkındaki anlayışınızı sürekli olarak geliştirecektir. Örneğin, sosyal medya pazarlamasını kullandığınız bir dijital pazarlama stratejiniz olduğunu düşünelim. Yaptığınız ölçümler sonunda Twitter’dan istediğiniz dönüşleri alamazken, Instagram’dan alabiliyorsanız stratejinizi Twitter odaklı bir şekilde devam ettirir misiniz? Buna cevabınızın “Hayır” olduğunu tahmin ediyoruz.

Yaptığınız ölçümlerden hareketle Twitter stratejinizi hedef kitlenize uygun şekilde geliştirebilirsiniz ya da bütçenizi ayıracağınız kanallarda değişiklikler yapabilirsiniz.

Markanız İçin Dijital Pazarlamayı Kullanmaya Hazır Mısınız?

Bu kılavuzdan sonra, markanızın pazarlama faaliyetlerini dijital pazarlama yoluyla daha yüksek verimlilik düzeyine çıkarmak için yeterli bilgiye artık sahipsiniz.

Kılavuzumuzu son cümlelerine kadar okuduğunuz için mutluyuz. Dijital pazarlamanın temelleri hakkındaki bilgilerinizi geliştirmek ya da işletmeniz için bir dijital pazarlama ajansı bulmak istiyor olabilirsiniz. Her iki durumda da Siu Digital size yardımcı olabilir.

Gerçekleştirdiğimiz projeleri ve ürettiğimiz içerikleri incelemenizi tavsiye ederiz. Birçok farklı sektörde faaliyet gösteren 100’den fazla marka için uyguladığımız bu projelerde, birbirinden farklı dijital pazarlama taktiklerini başarıyla uyguladığımızı görebilirsiniz.

Markanız için dijital pazarlama stratejisi oluşturmak istiyorsanız buradan bizimle iletişime geçip online görüşme için randevu alabilirsiniz.

Daha Fazla Bilgi İçin Tıklayın!

Dijital Pazarlama sayfamıza göz atarak içerik pazarlaması alanında verdiğimiz hizmetlerden haberdar olabilir ve marka temsilcimizden randevu alarak aklınızdaki soru işaretlerini giderebilirsiniz.

 

Inbound pazarlamanın (inbound marketing) ne olduğunu, bileşenlerini, bugünün dijital çağında nasıl çalıştığını ve inbound pazarlamayı işinizde nasıl kullanabileceğinizi anlattığımız kılavuzumuza

 

Buradan Ulaşabilirsiniz!

Siu Digital